فروشگاه اینترنتی کیدی بوک | مرجع کتاب کودک و نوجوان | وارد شوید | ثبت نام کنید

ویژگی های یک کتاب داستان کودک خوب

دسته‌بندی: مقالات
تاریخ: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
بازدید 195
ویژگی های داستان کودک خوب

ویژگی های یک کتاب داستان کودک خوب:

یک کتاب داستان کودک باید دارای برخی ویژگی ها باشد تا هم برای کودکان و هم برای کسانی که آن را برای کودکان می خوانند به خصوص والدین، مناسب باشد. مسلم است که این ویژگی ها باید والدین تشخیص داده شود و سپس به خرید کتاب داستان کودک بپردازند.

جدای از محتوایی که این کتاب ها باید ارائه دهند تا کودکان را جذب کنند و به آن ها آموزش درستی بدهند، باید دارای ویژگی هایی باشد تا کودکان را علاقه مند به خواندن کتاب های بیشتری کند. یکی از این ویژگی ها می تواند محتوای بامزه و خنده دار داستان ها باشد. ایجاد شادی و نشاط و تبدیل کردن کتاب به عنوان نوعی تفریح و بازی برای آن ها، لحظات دوست داشتنی و مفرحی برای کودکان به وجود می آورد.

یکی از نکات مهم کتاب داستان کودک، پایان بندی داستان است. کتاب نباید به گونه ای باشد که کودکان غمگین شوند یا انتهای داستان برای مدت طولانی آن ها را درگیر خودش کند. بهتر است داستان کودک پایان شادی داشته باشد تا کودکان دچار درگیری و وسواس درباره پایان یا شخصیت های داستان نشوند. در این داستان ها معمولا مسائل با رسیدن به راحلی درست و منطقی که قابل درک برای کودکان باشد، حل می شوند. هم چنین همه چیز طوری به خوبی و خوشی حل می شود تا کودکان با درس گرفتن از راه حل به کار گرفته شده در داستان، نکته ای مهم بیاموزند.

کتاب داستان کودک در جهت خودشناسی و آموزش:

در بسیاری از موارد زمانی که والدین یا اطرافیان کودکان، قصد آموزش چیزی به کودکان را دارند، سعی می کنند با تعریف کردن داستان هایی درباره موضوع پیش آمده، او را برای مواجه شدن با شرایط آماده کنند. تعریف کردن این داستان ها باعث می شود تا راحت تر با موضوعات پیش آمده کنار بیاید.

همانطور که اشاره شد، محتوای کتاب از نکات بسیار مهم در خرید کتاب داستان کودک است. بسیاری از داستان هایی که برای کودکان نوشته می شوند، جنبه آموزشی دارند. با کتاب خواندن برای کودکان در صورتی که محتوای داستان ارزشمند باشد، کودکان از همان سال های ابتدایی زندگی خود، نکات زیادی یاد می گیرند. این نکات جنبه های آموزشی گوناگون و سرگرم کننده ای را در بر می گیرند. برای نمونه کودکان با یاد گرفتن مسائل گوناگون در قالب داستان، شرایطی برایشان فراهم می شود تا به درک درستی درباره خودشان و نحوه برخوردشان با اتفاقات اطرافشان برسند.

محتواهایی که کتاب داستان کودک معمولا به آن ها می پردازند، شامل مسائلی حول محور خودشناسی، اعتماد به نفس، نحوه ارتباط گرفتن با اطرافیان و هم سن و سال ها و… می شود. به همین دلیل نیز تهیه و خرید کتاب داستان کودک از اهمیت زیادی برخوردار است.

سایت های مختلفی که به فروش کتاب داستان کودک می پردازند، معمولا قسمت یا شکلی کلی از داستان را ارائه می دهند تا والدین راحت تر به خرید کتاب داستان کودک بپردازند. از این رو، خرید کتاب داستان کودک به صورت اینترنتی نیز گزینه ای مناسب برای والدین محسوب می شود.

 

آشنایی کودک با داستان قبل از رفتن به مدرسه:

بهتر است کودکان قبل از رفتن به مدرسه با کتاب خواندن و داستان آشنا شوند. از این طریق کودکان علاقه مند می شوند تا پس از رفتن به مدرسه خودشان به تنهایی و بدون نیاز به کمک بزرگترها، شروع به کتابخوانی کنند. آن ها از این طریق با الفبا، حروف و جمله ها آشنا می شوند. البته باید به این نکته توجه شود که بهتر است فشاری به کودکان در جهت یادگیری قبل از رفتن به مدرسه وارد نشود و کتابخوانی صرفا امری تفریحی برای آن ها باشد. به طور کلی آشنایی کودکان با کتاب و داستان، آن ها را برای رفتن به مدرسه و شروع دوران تحصیل آماده می کند.

kidibook

دیدگاه‌ها

تمامی حقوق این سایت متعلق به کیدی بوک می باشد.

Copyright © 2020 Kidibook