فروشگاه اینترنتی کیدی بوک | مرجع کتاب کودک و نوجوان | وارد شوید | ثبت نام کنید

آشنایی با شعر کودک

دسته‌بندی: مقالات
تاریخ: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
بازدید 61
شعر کودک

آشنایی با شعر کودک:

همه ما بسیاری از شعرهایی که در کودکی برایمان خوانده اند را هنوز به خاطر داریم. بسیاری از این شعرها بخش بزرگی از گذشته ما و خاطراتمان را تشکیل می دهند. این شعرها همواره برای ما حس خوبی ایجاد می کند. جالب است بدانید که شعرهای کودک روی تقویت حافظه کودکان نیز تاثیر دارند. بسیاری از کودکان بعد از چند بار شنیدن شعر کودک به راحتی آن ها به خاطر می سپارند. البته درست است که کودکان نمی توانند همه شعرها را به خاطر بسپارند؛ اما شعر کودک خواندن برای آن ها روی ناخودآگاه شان تاثیر می گذارد. تا جایی که تا سال ها ممکن است متن، وزن یا ریتم شعرها را به یاد داشته باشند. به همین دلیل هم باید در در خرید کتاب شعر کودک یا شعرهایی که کودک های ما می شنوند، نظارت و توجه ویژه ای داشته باشیم.

تاثیر شعرها روی کودکان:

شعر کودک تاثیرات زیادی روی کودکان و فرهنگ جامعه ای که در آن زندگی می کنیم، دارد. برخی از پژوهشگران معتقدند که کودکان به صورت غیرارادی پس از شنیدن لالایی ها و شعرهای کودکانه، ادبیات را می آموزد. آن ها از همان کودکی الگوهای زبانی مختلفی چون الگوهای آوایی، الگوهای معنایی و مفهومی و بسیاری از عناصر دیگر در ذهنشان شکل می گیرد. الگوهای حاصل از شعر کودک تا ساله های متمادی در پس زمینه ذهنی آن ها باقی می ماند و در سال های آینده در زیبایی شناسی کلامی آن ها نیز تاثیر می گذارد.
برخی بررسی ها حاکی از این هستند که زبان و ادبیات هردو از ماهیت یکسانی برخوردار هستند. یادگیری ادبیات از طریق برخی متغیرها مانند شعرهای کودک روی رشد و پرورش کودکان تاثیر می گذارند. به همین دلیل هم باید روی محتوای شعرهای کودک توجه زیادی داشته باشیم. از آنجایی که ادبیات نقش زیادی در آینده کودکان ما دارد، در هنگام خرید کتاب شعر کودک یا حتی خواندن شعر کودک برای آن ها باید به نگارش و محتوای شعر دقت کنیم.
گفتیم که شعرها روی حافظه و هوش کودکان ما نیز تاثیر دارند. شاید همه کودکان نتوانند شعرها را به طور کامل حفظ کنند. از آنجایی که هر انسانی و هر کودکی استعدادهای منحصر به فرد و مخصوص به خودشان را دارد، مسلم است که همه نمی توانند شعرها را به راحتی حفظ کنند. اما بسیاری از شعرها الگوهای مناسبی برای تقویت حافظه کودکان و حتی سنجیدن آن هستند.
شعر کودک می توانند آموزش ها و پندهای جذاب و تاثیرگذاری برای کودکان داشته باشد. این شعرها از مسائل مختلفی مثل رفتار با حیوانات، تاریخ و… برای کودکان صحبت می کنند. به همین دلیل بهتر است در خرید کتاب شعر کودک و محتوای مناسب آن دقت کنیم تا علاوه بر سرگرمی، آموزش مناسبی هم برای کودکانمان داشته باشیم.

کتاب های شعر کودک را به چه شکل هایی می توان تهیه کرد؟

کتاب های شعر کودک را به شکل های مختلفی مثل پی دی اف، الکترونیکی، صوتی، چاپی و… می توان تهیه کرد. ابتدا قبل از هر چیزی بهتر است به سن کودک خود توجه کنید. چون شعرها باید به گونه ای باشند تا علاوه بر این که برای کودکان خسته کننده و کسل کننده نباشند، به گونه ای هم نباشد که کودکان هیچ چیزی از محتوای شعر متوجه نشوند. هم چنین برای تهیه این کتاب ها بهتر است علاقه و شرایط کودک خود را نیز بگیرید.
بهتر است کتاب ها را به گونه ای تهیه کنید تا آسیبی به سلامتی کودک شما وارد نکند. برای مثال اگر شعر کودک را به صورت الکترونیکی تهیه می کنید، مدت زمانی که کودکان تلفن های همراه، تبلت و… را استفاده می کنند، مدیریت کنید تا چشمانشان آسیب نبیند. هم چنین نباید از تعامل برقرار کردن آن ها با محیط پیرامون و هم سن و سال هایشان هم غافل شد.

kidibook

دیدگاه‌ها

تمامی حقوق این سایت متعلق به کیدی بوک می باشد.

Copyright © 2020 Kidibook