فروشگاه اینترنتی کیدی بوک | مرجع کتاب کودک و نوجوان | وارد شوید | ثبت نام کنید

راهکارهایی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی

دسته‌بندی: مقالات
تاریخ: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
بازدید 46
فرهنگ کتابخوانی

راهکارهایی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی:

با وجود این که کتابخوانی کار سخت یا پیچیده ای نیست اما همه ما در آن اهتمام نمی ورزیم و دائما از آن فرار می کنیم. تنبلی ما در کتابخوانی می تواند ضررهای جبران ناپذیری به جامعه ای که در آن زندگی می کنیم، وارد کند. در این مقاله ما قصد داریم راه هایی که باعث ترویج فرهنگ کتابخوانی می شوند را با شما در میان بگذاریم. امیدواریم با خواندن این مطالب بتوانیم تاثیری در ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه ای که در آن زندگی می کنیم، داشته باشیم.

داشتن برنامه ریزی مناسب:

یکی از راه هایی که می تواند روی فرهنگ کتابخوانی ما تاثیر بسزایی داشته باشد، داشتن برنامه ریزی منظم است. برنامه ریزی، جدا از این که به کارهای روزانه ما نظم می دهد و تاثیر زیادی در موفقیت در بلند مدت دارد، باعث می شود ما این فرصت را داشته باشیم تا طبق برنامه ای مشخص، فعالیت های دلخواهمان را انجام دهیم. از آنجایی که مدت زمانی که ما در طول شبانه روز در آن زندگی می کنیم، محدود است و اکثر ما افراد پرمشغله ای هستیم، برنامه ریزی برای انجام تمام کارهای ما، هدفمند و مفید است.
داشتن برنامه مشخص و معین به ما کمک می کند تا به ترویج فرهنگ کتابخوانی کمک کنیم. این کار باعث می شود تا در صورتی که فرصت کمی برای رسیدگی به تفریح یا فعالیت های روزانه خود داریم، آن ها را مدیریت کنیم. به این شکل که بسیاری از ما فرصت کمی برای وقت گذراندن با خانواده، تفریح و مطالعه داریم. داشتن برنامه به ما کمک می کند تا خلاء ها و کارهایی که زمان کمتری را به آن ها اختصاص می دهیم را شناسایی کنیم. در این صورت ما می توانیم فعالیت هایی مانند کتابخوانی را که معمولا وقت زیادی را به آن اختصاص نمی دهیم را شناسایی کنیم و وقت بیشتری را به آن اختصاص دهیم. از آنجایی که کودکان و افراد دیگر نیز از ما می آموزند، داشتن برنامه مشخص به همه ما و خانواده های ما در داشتن زندگی هدفمند و در نهایت در ترویج فرهنگ کتابخوانی موثر است.

هدیه دادن برای ترویج فرهنگ کتابخوانی:

یکی از کارهایی که به فرهنگ کتابخوانی کمک می کند، هدیه دادن است. هدیه دادن از کارهای خوب و پسندیده ای است که همه از انجام آن لذت می برند. کتاب هدیه دادن از جمله کارهایی است که حس خوشایندی در افراد به وجود می آورد. کتاب هدیه دادن در مناسبت های مختلفی مثل تولد، سالگرد ها و… نشانه ای از جایگاه اجتماعی افراد است. این کار می تواند عامل موثری در ترویج فرهنگ کتابخوانی باشد. نکته ای که شاید جایگاه این کار را در بین مردم ارزشمند تر کند، توجه کردن به علاقه افراد است. در صورتی که بدانید افراد از خواندن چه سبک کتاب هایی لذت بیشتری می برند، کتاب هدیه دادن به کاری خوشایند تر و زیباتر تبدیل می شود.

اختصاص دادن فضای معینی از خانه ها:

این که قسمتی از فضای خانه ها را به کتابخانه و محلی برای کتابخوانی اختصاص دهیم، شاید در دید اول کار مهمی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی به چشم نیاید. اما در صورتی که هریک از در خانه هایمان قسمتی از فضای خانه به عنوان کتابخانه یا محلی برای نگهداری کتاب اختصاص دهیم، شاید راهی موثر برای تبدیل کتابخوانی به عنوان نوعی عادت باشد. البته که اکثر ما محلی برای نگهداری کردن از کتاب در خانه هایمان داریم. برای این منظور بهتر است کتاب ها را به شیوه ای که دوست داریم بچینیم. هم چنین می توانیم کتاب هایی را که علاقه بیشتری به آن ها داریم، در معرض دیدمان قرار دهیم.
علاوه بر این ها می توانیم قسمتی از خانه را فقط به مطالعه اختصاص دهیم. به طوری که در آن محل کار دیگری به جز کتابخوانی نتوانیم انجام دهیم. این راه ها به ما کمک می کنند تا اول به خودمان و بعد از آن به اطرافیانمان برای ترویج فرهنگ کتابخوانی کمک کنیم.

kidibook

دیدگاه‌ها

تمامی حقوق این سایت متعلق به کیدی بوک می باشد.

Copyright © 2020 Kidibook