فروشگاه اینترنتی کیدی بوک | مرجع کتاب کودک و نوجوان | وارد شوید | ثبت نام کنید

قصه کودک از گذشته تاکنون

دسته‌بندی: مقالات
تاریخ: ۶ تیر ۱۴۰۱
بازدید 449

قصه کودک از گذشته تاکنون:

همه ما قسمت هایی از کودکیمان را با قصه ها و داستان هایی که برایمان تعریف کرده اند، گذرانده ایم. این قصه ها به قدری برای همه ما فراموش نشدنی هستند که با وجود گذشت سال ها، هنوز آن ها را فراموش نکرده ایم. بسیاری از قصه هایی که از دوران کودکی، از پدر مادر ها و مادر بزرگ پدربزرگ هایمان به گوش ما نیز رسیده اند، هم چنان مانند گذشته قابلیت انتشار و انتقال آن به نسل جدید را دارند.

اما به جرات می توان گفت قصه کودک از گذشته تا کنون تفاوت های زیادی کرده است. همانطور که کودکان دیگر همان کودکان دیروز نیستند و تغییرات زیادی کرده اند. در نتیجه قصه کودک و داستان هایی که ما برای کودکانمان تعریف می کنیم نیز باید به گونه ای باشند تا آن ها را علاقه مند به شنیدنشان کند.

ما به عنوان انسان های این نسل می توانیم قصه کودک را از نسل گذشته به کودکان امروز منتقل کنیم. یکی از راه هایی که می توانیم کودکان را به شنیدن قصه علاقه مند کنیم، بازگویی داستان ها به شکل جدیدتر و مدرن تر است.

بسیاری از قصه کودک که ما در گذشته آن ها را شنیده بودیم، امروزه توسط نویسنده ها و انتشاراتی ها به شکل جدید بازنویسی شده اند تا کودکان این نسل نیز با آن ها آشنا شوند. از ویژگی های قصه های کودک می توان به تناسب آن با جامعه و موقعیت زمانی جامعه امروز اشاره کرد. این آموزه ها سبب می شود تا کودکان جدای از آشنایی و علاقه مندی به این داستان ها، با آموزه های دنیای امروز نیز آشنا شوند.

 

قصه کودک باید حاوی پیام ارزشمندی باشد:

این موضوع که قصه کودک باید حاوی نکته و پیام ارزشمندی باشد، بسیار با اهمیت است. قصه گفتن باید هدف و معنای مشخصی داشته باشد. در حقیقت قصه کودک باید به گونه ای باشد که صرفا برای سرگرم کردن یا خواباندن کودکان نباشد. قصه های کودک باید علاوه بر ابعاد ظاهری آن، به کودکان نکته هایی که در حد فهم آن ها باشد را نیز بیاموزد. این موضوع یکی از ویژگی ها و خاصیت های بارز در رابطه با قصه گفتن برای کودکان است.

از آنجا که قصه گفتن برای کودکان یکی از بهترین فرصت ها برای آموزش و تربیت کودکان است، والدین باید در آن زمان ها، توجه لازم را به پیام مخفی شده در قصه کودک داشته باشند. برای این منظور بهتر است در هنگام خرید کتاب قصه کودک، مطالعه ای در رابطه با داستان کلی قصه و پیامی که داستان قصد دارد به کودکان بیاموزد نیز داشته باشند.

 

آشنایی با ادبیات کهن از طریق قصه گفتن برای کودکان:

یکی از ویژگی هایی که قصه گفتن ایجاد می کند، ساده سازی داستان ها در حد فهم و درک کودکان است. بسیاری از داستان ها و اسطوره هایی که در فرهنگ های مختلف وجود دارند، دارای محتوای سنگین تری نسبت به فهم و درک کودکان هستند. از طرفی بسیاری از کتاب هایی که در این حوزه نوشته شده اند، دارای جلد های زیاد و کتاب های طولانی هستند. در نتیجه یکی از راه هایی که می توان این داستان ها را به شکل کوتاه تر و ساده تر برای کودکان تعریف کرد، از طریق قصه کودک است.

از طریق قصه کودک می توان بسیاری از داستان های اساطیری فرهنگ های مختلف را برای کودکان به شکل ساده بازگو کرد. از آنجایی که فرهنگ کشور ما غنی از این داستان ها و روایت های جذاب و اساطیری است، والدین می توانند از این داستان ها در قصه گفتن برای فرزندان خود بهره ببرند. علاوه بر آن، کتاب هایی که درباره فرهنگ و داستان های اساطیری کشورهای مختلف در قالب قصه کودک نوشته شده باشد نیز وجود دارند. کسانی که علاقه مند برای خرید این سبک از کتاب ها هستند، جست و جو و خرید اینترنتی کتاب می تواند گزینه مناسب و راحتی برای آن ها باشد.

kidibook

دیدگاه‌ها

تمامی حقوق این سایت متعلق به کیدی بوک می باشد.

Copyright © 2020 Kidibook