فروشگاه اینترنتی کیدی بوک | مرجع کتاب کودک و نوجوان | وارد شوید | ثبت نام کنید

انواع مختلف شعر کودک

دسته‌بندی: مقالات
تاریخ: ۸ تیر ۱۴۰۱
بازدید 315
شعر کودک

انواع مختلف شعر کودک:

همانطور که ادبیات دارای سبک ها و انواع گوناگونی است و شعر نیز عضوی ناگسستنی از آن محسوب می شود، شعر کودک نیز انواع گوناگونی دارد. توجه کردن به انواع مختلف شعر کودک با اهمیت است، زیرا باید بدانیم که در هر موقعیتی باید از چه شعری استفاده کنیم. علاوه بر آن ما با شناخت روحیات کودک خود می توانیم در شعر خواندن برای او یا تشویق او به شعر خواندن نقش پررنگی داشته باشیم. در ادامه انواعی از شعر های کودک را بررسی می کنیم.

 

شعر کودک با مضمون لالایی:

همه ما با لالایی آشنایی داریم. همه ما در کودکی لالایی خواندن والدین یا پدربزرگ مادربزرگ هایمان را به خاطر داریم و اینها بخشی جدا نشدنی از خاطرات کودکیمان را تشکیل می دهند. خیلی از ما دوست داریم که کودکانمان هم با لالایی شنیدن به خواب بروند اما چیز زیادی از لالایی گفتن نمی دانیم. در خیلی از موارد ممکن است اشعاری که با مضمون لالایی به یاد داریم، برای کودکان امروز خسته کننده باشد.

لالایی از انواع سبک های شعر کودک است که شامل کتاب های زیادی نیز می شود. بسیاری از نویسنده ها شعر هایی با مضامین لالایی نوشته اند و این شعر ها به شکل های مختلف صوتی، چاپی، الکترونیکی و… منتشر شده اند. والدینی که علاقه مند به خواندن لالایی برای فرزندان خود هستند، به راحتی می توانند با خرید کتاب شعر کودک برای فرزندان خود از این فرصت بهره ببرند.

 

شعر با مضمون غنایی:

اشعار غنایی نیز دسته ای از اشعار در ادبیات محسوب می شوند که در شعر کودک نیز از آن استفاده می شود. این دسته از اشعار دارای ریتم موسیقیایی مشخص و کلام دلنشینی هستند که به توصیف زیبایی های طبیعت و دنیای پیرامون ما می پردازند. این اشعار قابلیت این را دارند تا ذوق هنر و عواطف هنری را در کودکان پرورش دهند.

اشعار غنایی طیف وسیعی از اشعار را در بر می گیرند و شامل موضوعات متفاوتی می شوند. به جرات می توان گفت شعر های غنایی بیشتر اشعار را در شعر کودک تشکیل می دهند و همه ما با این طیف از اشعار آشنایی زیادی داریم. این اشعار به کودکان کمک می کند تا با دید باز و وسیع تری به محیط پیرامون خود توجه کنند و آن ها را بشناسند. علاوه بر این اشعار غنایی دروازه ای جدید را به روی دنیای خیال انگیز کودکان با بهره گیری از عناصر طبیعی باز می کند.

والدین می توانند با خرید کتاب های اشعار غنایی در دسته اشعار کودک به تقویت عواطف هنری در فرزندان خود کمک کنند. یکی از راه هایی که والدین می توانند به جست و جوی این سبک از اشعار بپردازند و راحت تر این سبک از کتاب شعر کودک را پیدا کنند، از طریق جست و جوی اینترنتی در سایت های مربوطه است.

 

شعر حماسی:

اشعار حماسی، اشعاری هستند که از داستان های حماسی با کلامی آهنگین الهام گرفته شده اند. در این داستان ها از پهلوانان و داستان های اساطیری که دارای روحیه های پهلوانی و قومی اند، استفاده می شود. یکی از کتاب اشعاری که در این زمینه نوشته شده است و همه ما با آن آشنایی داریم، شاهنامه فردوسی است. کتاب هایی در رابطه با همین داستان ها با استفاده از اشعار حماسی نوشته شده است که مخصوص کودکان است.

نویسنده های زیادی هستند که اشعار شاعران بزرگی مانند فردوسی را در قالب کتاب هایی مناسب کودکان و نوجوانان نوشته اند. علاوه بر آن، شعر های کودکی مبنی بر ادبیات جهان غرب نیز در قالب شعر کودک نوشته شده اند. از جمله این اشعار می توان به داستان «ایلیاد و ادیسه» اثر های شاعر بزرگ یونانی اشاره کرد. این کتاب ها به دلیل محتوای مناسب و آشنایی با فرهنگ های مختلف، طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده اند. علاقه مندان به این کتاب ها به راحتی می توانند به صورت اینترنتی، این کتاب ها را پیدا و خریداری نمایند.

kidibook

دیدگاه‌ها

تمامی حقوق این سایت متعلق به کیدی بوک می باشد.

Copyright © 2020 Kidibook